Dit zijn onze verwachtingen voor online marketing in 2023

Het jaar is bijna afgelopen, en 2023 staat voor de deur. In 2022 zijn er op marketinggebied veel dingen veranderd. Ook in 2023 verwachten wij weer een hoop mooie ontwikkelingen op het gebied van online marketing. In deze blog laten wij de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2023 zien. Ook zullen de specialisten van HEF Marketing hun belangrijkste trends uitlichten.

In de blog worden de volgende onderwerpen besproken:

1. Content trends in 2023

2. Social Advertising trends in 2023

3. SEO trends in 2023

4. De SEO-trend van SEO-specialist Jens Verver

5. SEA trends in 2023

6. De SEA trend van SEA-specialist Nora de Koning

Contentcreatie is een belangrijke factor om de gewenste doelgroep aan te spreken. Hedendaags kijken mensen graag videocontent die heel kort duurt of juist iets wat lang duurt en veel inhoud heeft zoals een podcast. Bij content draait het hierdoor steeds meer om op een entertainende manier de boodschap over te brengen. In 2023 zullen de korte hele korte video’s, maximaal 15 à 30 seconden, het goed gaan doen.

De korte video’s zullen ook bijdragen aan de transitie van informeren naar snelle sales. Vanaf het managementteam komt namelijk steeds vaker de verwachting dat de content ook sales moet gaan genereren. Je kan dit stimuleren door de funnel in te korten naar 1 à 2 stappen, de manier van communiceren persoonlijker maken of door een concrete call-to-action in je content te plaatsen.

Ongeveer 50% van alle Nederlanders heeft in 2022 naar een podcast geluisterd, dit is een behoorlijk grote groep! Hiernaast luisteren Nederlanders langer en vaker naar podcasts. De verwachtingen zijn dat in 2023 de cijfers nog verder zullen stijgen en podcasts een nog belangrijker communicatiemiddel voor bedrijven wordt. Dit is het ideale momenteel om je content hierop aan te passen en een podcast te gaan starten!

Social Advertising trends in 2023

Ruim 13 miljoen Nederlanders gebruiken social media. Verschillende leeftijdscategorieën gebruiken andere platformen. Doordat zoveel Nederlanders social media gebruiken is het een ideaal kanaal om de doelgroep aan te spreken.  Hieronder staan de verwachtingen voor 2023 op Social Advertising-gebied.


De overname van Twitter

Afgelopen oktober heeft Elon Musk het social media platform Twitter overgenomen. Ondanks enkele verontwaardiging is de overname toch doorgegaan. Vanwege de discutabele overname is het platform gegroeid en Elon Musk zal het platform nog verder pushen. Als Twitter daadwerkelijk de verwachte groei realiseert is het een ideaal platform om op te adverteren.


Korte video’s

De aandachtsspanne van de mens wordt steeds korter. Dit is ook te zien in de kijkduur, mensen kijken namelijk steeds vaker naar video’s van 15 à 30 seconden. De korte video’s zijn in 2022 steeds populairder geworden en dit heeft voor de opmars van TikTok en YouTube Shorts gezorgd. Voor 2023 wordt verwacht dat de korte video’s een nog belangrijkere rol in advertising gaan krijgen. 

SEO trends in 2023

Vanwege de vele jaarlijkse ontwikkelingen en trends in SEO-land is het lastig om alles bij te houden en up-to-date te blijven. Wij hebben de belangrijkste trends voor je opgesomd.

 

Gerichte content

Google’s Helpful Content update is in augustus 2022 gelanceerd, en zal in 2023 een groot effect op SEO gaan hebben. De update zorgt ervoor dat de zoekmachine zich steeds meer gaat focussen of de content relevant is voor de doelgroep van de website. Het is de taak aan jou om de oude pagina’s te gaan controleren. Is jouw content waardevol of kan het toch gezien worden als thin content? 

 

Google E-E-A-T update (voorheen EAT)

Sinds december 2022 is E-A-T uitgebreid met een extra ‘E’ (Experience) waardoor het nu E-E-A-T is geworden. Met de update checkt Google de betrouwbaarheid van de geplaatste content, en wil hiermee foutieve informatie voorkomen. Experience is aan de lijst toegevoegd om ervoor te zorgen dat de schrijver dichtbij het geschreven stuk staat, en niet over iets schrijft waar hij geen verstand van heeft. Als je teksten over veiligheid, medische, politieke of financiële onderwerpen schrijft zal je ervoor moeten zorgen dat de content betrouwbaar is en je een goede autoriteit opbouwt. De verwachting is dat Google met E-E-A-T strikter op desinformatie gaat handhaven. 

De SEO-trend van SEO-specialist Jens Verver

Sinds eind 2022 zijn we allemaal in de ban geraakt van ChatGPT. Met ChatGPT kan je een hoop werk uit handen laten nemen. Je kan bijvoorbeeld de opdracht geven om een tekst of een bepaald script te laten schrijven. Waar we in 2022 ook steeds bekender raakten met AI-content via tools als Jasper & Suus, daar is ChatGPT gratis. In april 2022 heeft John Mueller aangegeven dat AI geschreven content tegen de Guidelines van Google zijn. Met deze AI content kan je op een veel makkelijkere en snellere manier content laten produceren, zodat je de wat eenvoudigere content heel snel kan produceren. Deze trend zal komend jaar ook nog doortrekken, maar in hoeverre deze AI content blijft ranken binnen de SERP’s is nog maar de vraag. Google is hard aan het werk om de kwaliteit binnen de zoekmachine te verhogen. Of AI gegenereerde content daar ook onder valt lijkt mij sterk, zeker nu Google E-A-T heeft geupdate naar E-E-A-T. Want op juist de eenvoudige vragen zal Google zelf steeds eenvoudiger antwoord kunnen geven. Je kan je dus meer onderscheiden met die persoonlijke touch.

SEA trends in 2023

In 2022 hebben er op SEA-gebied veel veranderingen plaatsgevonden. Gedurende het Google Search On Event zijn er veel updates bekendgemaakt, deze updates zullen in 2023 werkelijkheid worden.

 

Performance Max

Performance Max, een feature in Google Ads die in juli 2022 werd geïntroduceerd maar waar veel onduidelijkheid was vanwege het uitblijven van de volledige data. Google is deze feature, en de automatisering in het geheel, aan het verbeteren en de ontbrekende data zichtbaar aan het maken. De verwachting is dat steeds meer marketeers gebruik gaan maken van de feature.

 

Zoekopdrachten

Multisearch is een handige feature, hiermee kan je door middel van tekst en afbeeldingen zoeken. Dit wordt gedaan met Google Lens. De bezoekers kunnen een foto van een product maken, Google Lens zal het product in de zoekmachine gaan zoeken. Als marketeer is het noodzakelijk dat je product feed voldoende informatie bevat zodat je bij veel zoekopdrachten gevonden kan worden.

Een zoekmethode die aansluit op Multisearch is Voice search. Voice search is het zoeken via spraak. Deze feature zit al een tijdje in Google maar zal vanwege het opkomen van de Multisearch steeds vaker gebruikt worden. Bij zoekopdrachten via Voice search zal het voornamelijk gaan over long tail zoekwoorden, hier kan je op gaan inspelen. 

De SEA trend van SEA-specialist Nora de Koning

Automatisering is al een paar jaar hét onderwerp van gesprek, en dit is niet anders in 2023. Denk aan automatisch bieden, responsieve zoekadvertenties en uiteraard Performance Max. Ons advies? Staar je hier niet blind op. Gebruik automatisering op een slimme manier en neem niet alles aan wat Google zegt. Gebruik het daarentegen als kans om meerdere bronnen samen te voegen om concurrentie voor te zijn en gebruik data om de zoekmachines input te geven om mee te werken. De menselijke ‘touch’ blijft belangrijk voor strategie, planning en het adviseren van klanten over waar ze hun advertentiebudget het beste in kunnen investeren. Hoe meer je je focust op de menselijke kant van SEA, hoe succesvoller je wordt.